Spring naar inhoud

AGC Kampenhout: een doorstart voor Johan en een fijne omgeving voor Hakima

Auto Glas Center Kampenhout (AGC Kampenhout) werd in 1995 opgericht door zaakvoerder Steve Janssens. Het bedrijf staat gekend als specialist in het herstellen en vervangen van autoruiten. Ook om de ruiten van je wagen te laten tinten, ben je er aan het juiste adres. Vandaag werken er bij AGC Kampenhout 14 mensen, onder wie ook Johan, die na een lange revalidatie weer in dienst kwam. De recentste aanwinst is Hakima. Zij helpt Leen – de vrouw van Steve – met de administratie.

Auto Glas Center

  • Kampenhout
  • door Steve opgericht in 1995
  • 14 medewerkers

Steve, volgens GTB-bemiddelaar Karlijn heb jij een zeer warm hart voor je medewerkers, ook als het eens wat minder gaat.

Ik heb altijd veel empathie gehad voor mensen voor wie de toegang tot, of de terugkeer naar de arbeidsmarkt minder vanzelfsprekend is. Een van mijn werknemers in het atelier heeft dit zelf aan den lijve ondervonden. Johan werkte al lang bij ons toen hij een maand verlof nam om als mecanicien mee te gaan naar de Dakar Rally in het team van Koen Wauters. Maar daar ging het fout. Hij kreeg er een beroerte en die had ernstige gevolgen. Na een jarenlange revalidatie, waarin hij heel veel basisdingen opnieuw moest leren, is hij hier weer aan de slag gegaan. Dat gaat niet meer op dezelfde manier als vroeger, maar ik wilde Johan niet laten vallen. We hebben gezocht naar een geschikte manier om hem deeltijds aan de slag te houden, en dat is ons aardig gelukt.

Na een jarenlange revalidatie is Johan hier weer aan de slag gegaan.

Steve

Toen je Johan een nieuwe kans gaf, had je nog geen contact met GTB. Bij de aanwerving van Hakima was dat anders.

We waren op zoek naar een ondersteunende kracht voor het bureauwerk. Mijn vrouw deed dat allemaal alleen, maar op den duur wordt dat erg veel hé: facturen inboeken, bestellingen plaatsen, betalingen opvolgen, de contacten onderhouden met de klanten … We zochten vooral iemand die de facturatie kon helpen opvolgen. Op onze vacature kwam niet meteen de gewenste reactie, en toen moest ik terugdenken aan GTB. Ik had enkele mensen van jullie organisatie leren kennen tijdens een namiddaggesprek van een zelfstandigenorganisatie. Ze gaven er een aantal voorbeelden van hoe ze werknemers en werkgevers met specifieke noden met elkaar in contact hadden gebracht.

Dus besloot je contact op te nemen met GTB?

Inderdaad. Binnen de week stelden ze me vier kandidaten voor. We voerden de nodige gesprekken en voor mij en mijn vrouw was het al snel duidelijk dat Hakima de juiste kandidate was: ze heeft een rustige persoonlijkheid, is bereid om te leren, heeft ‘goesting’ om zich in te zetten … én ze heeft boekhouden gestudeerd. Bovendien straalde ze meteen het vertrouwen uit dat helemaal past in de familiaire sfeer van ons kleinschalige bedrijf. Ik denk dat Hakima hier inmiddels een nest heeft gevonden waarin ze zich thuis voelt.

Hakima, is het ook voor jou de juiste keuze gebleken?

Absoluut. Hiervoor heb ik twee jaar in een callcenter gewerkt. Dat was een zeer drukke omgeving. Ik had er heel veel contacten met mensen en kreeg ontzettend veel prikkels te verwerken. Té veel, naar mijn gevoel. En dat heeft zich op den duur gewroken. Het resultaat: een burn-out. Hier bij Auto Glas Center Kampenhout is dat heel anders. Ik deel de onthaal- en bureauruimte met Leen, met wie ik het zeer goed kan vinden. Uiteraard komen er ook klanten over de vloer, maar die bezoeken zijn veel minder overweldigend dan de constante stroom aan prikkels op mijn vorige job. Dus ja, ik ben hier graag!

Steve, merk jij daar nog iets van, dat Hakima vroeger last had van te veel prikkels?

Nauwelijks. Als er uitzonderlijk veel volk aan de balie staat en er gaan ook nog eens twee telefoons rinkelen, dan deinst ze nog weleens terug. Maar als ik zie hoe snel Hakima groeit in haar functie en zich haar takenpakket eigen maakt, kan ik alleen maar tevreden zijn.

Hebben jullie sinds de aanwerving nog contact met GTB?

Absoluut. Karlijn belt geregeld om te vragen hoe het gaat en ze is onlangs nog op bezoek gekomen. Ze blijft ons steunen. Leen, ikzelf én Hakima kunnen dit erg waarderen.

(Interview & beelden: Lode Demetter)

Ontdek alle mogelijkheden voor uw onderneming.