Spring naar inhoud

Netropolix: Net zoals bij al onze medewerkers keken we bij Hannah naar haar mogelijkheden.

Tim Sleebus is afgevaardigd bestuurder van Netropolix; een IT-bedrijf uit de Kempen met ondertussen al bijna 80 medewerkers. Sinds een half jaar is Hannah één van hen. Ze is er aan de slag als helpdeskmedewerker.

Hoe leerden jullie Hannah kennen?

Dat is een bijzonder verhaal. Hannah solliciteerde al eens eerder bij ons maar raakte bizar genoeg niet door onze figuurlijke firewall. Waarom? Geen flauw idee. Waarschijnlijk zochten we toen niet specifiek naar iemand met haar profiel.

Haar moeder bleek een vriendin van de vrouw van één van onze collega’s te zijn. Eén van haar docenten – Hannah studeerde aan de overkant van onze straat bij Thomas More - werkt ook bij ons. Zo kwam haar kandidatuur opnieuw ter sprake. Toen ze daarop een tweede keer bij ons solliciteerde, ging de bal aan het rollen.

Verliep de aanwerving van Hannah dan anders?

De rekrutering van Hannah verliep exact zoals die van andere kandidaten. Onze vacatures staan permanent open waardoor we kandidaten niet moeten afwegen ten opzichte van elkaar. Het start bij ons altijd met een kennismakingsgesprek. Als dat positief is, volgt een tweede talentgesprek en wordt er kennis gemaakt met enkele leden van het team waarin de sollicitant terecht zal komen. Binnen de twee weken krijgt elke kandidaat uitsluitsel van ons.

Netropolix

  • IT-bedrijf uit Geel
  • bijna 80 medewerkers

We streven ernaar om haar op korte termijn zelfstandig alle helpdesktickets te kunnen laten oplossen. Daar werken we nu samen aan.

Tim Sleebus, afgevaardigd bestuurder
Hannah

Hoe zag de onboarding van Hannah bij Netropolix eruit?

We besteden veel aandacht aan de verwelkoming van nieuwe medewerkers. Een week voordat iemand start, sturen we via WhatsApp een spraakberichtje om hen welkom te heten. Op de eerste werkdag liggen laptop, headset, sleutels etc. klaar en starten we met een ontbijt. De peter of meter en de leidinggevende zijn daarbij aanwezig. We vinden het enorm belangrijk dat nieuwe medewerkers zich welkom en op hun gemak voelen. De eerste maand wordt volledig voorbereid en ingepland om zodoende gestructureerd kennis de maken met het bedrijf, de procedures, de collega`s en de taken.

Welke inspanningen doen jullie om medewerkers verder te ontwikkelen?

Elke medewerker heeft bij ons een persoonlijk ontwikkelingsplan met duidelijke doelstellingen die uitgebreid besproken worden. Voor ons is het enorm belangrijk om het potentieel van onze medewerkers te ontdekken en te ontwikkelen. Door de krapte op de arbeidsmarkt is het niet enkel een uitdaging om mensen te vinden. We leveren ook veel inspanningen om mensen bij ons te houden. Ook Hannah heeft een persoonlijk ontwikkelingsplan. We streven ernaar om haar op korte termijn zelfstandig alle helpdesktickets te kunnen laten oplossen. Daar werken we nu samen aan.

Welke invloed heeft haar beperking?

Op geen enkel ogenblik – van de eerste kennismaking tot nu - was haar beperking een issue voor ons bedrijf en haar collega’s. Haar aanwerving was ook geen primeur; ze is niet de eerste collega met een beperking. We hebben voor Hannah tevens nauwelijks bijkomende aanpassingen moeten doenZe verplaatst zich bijvoorbeeld met een elektrische rolwagen maar ons gebouw was daar reeds op voorzien met automatisering op gebied van toegang en aansturing van de liften. Net als alle medewerkers heeft ze hier ook een hoog-laagtafel. Die kan ze makkelijk aanpassen aan haar wensen. Omwille van haar beperking kan Hannah niet aan elke teamactiviteit deelnemen, maar ons feestcomité houdt hier wel rekening mee en zorgt voor een goede balans. Daaraan merk ik dat Hannah helemaal deel uitmaakt van onze groep.

Is er ondersteuning door externe partners?

Dat is niet nodig. Een bemiddelaar van GTB informeerde ons wel over de tewerkstellingsondersteunende maatregelen zoals de Vlaamse Ondersteuningspremie (nu Individueel Maatwerk).

Welk advies wil je meegeven aan collega-ondernemers?

Je zou selecties met de ogen dicht moeten doen. Net zoals bij al onze medewerkers keken we bij Hannah naar haar mogelijkheden en talenten. Daar gingen we vervolgens mee aan de slag.

Ontdek de mogelijkheden voor uw onderneming.