Spring naar inhoud

Zorggroep Heilig Hart: de passie voor zorg primeert

Zorggroep Heilig Hart biedt verschillende voorzieningen voor ouderenzorg, personen met een beperking, kinderopvanginitiatieven, zorg en hulp aan huis, een restaurant en meer in de ruime omgeving rond Kortrijk. Helena is de coördinator van de dienst gezinszorg, waar haar team van 60 verzorgenden persoonlijke verzorging, huishoudelijke hulp, administratieve hulp en hulp bij het onderhoud van de woning biedt aan gezinnen, senioren en personen met een beperking. Sinds vorig jaar maakt Sylvia deel uit van het team.

Zorggroep Heilig Hart

  • Regio Kortrijk
  • verschillende voorzieningen voor ouderenzorg, personen met een beperking, kinderen...
  • Dienst Gezinszorg telt 60 verzorgenden

Haar passie voor de zorg, haar oog voor detail en haar zelfkennis zijn van onschatbare waarde voor ons en onze klanten.

Helena, coördinator dienst Gezinszorg Zorggroep Heilig Hart
Helena

Een verrassend kennismakingsgesprek was de start van een heel mooie samenwerking.

Helena: “Mathieu van GTB vroeg me of ik tijd wilde maken voor een kennismakingsgesprek met Sylvia. Ze wou meer informatie over de jobinhoud. Die vraag verraste me. Meestal ontmoeten we kandidaten onmiddellijk tijdens een sollicitatiegesprek. Maar Sylvia’s achtergrond boeide me. Ze werkte vroeger nog als huishoudhulp en in een woonzorgcentrum. Voor een job als verzorgende bij ons is dat natuurlijk een mooi CV.

Het kennismakingsgesprek was een belangrijk moment. Sylvia en Mathieu hadden dat goed voorbereid, waardoor de drempel minder groot was voor Sylvia. “We hadden het over de jobinhoud, over de dienstverlening van GTB, over Sylvia zelf ook. Het was een heel open en eerlijk gesprek waarin ze ook vertelde dat ze een autismespectrumstoornis heeft.”

Helena is ervan overtuigd dat het helemaal anders was gelopen als Sylvia onmiddellijk en alleen op sollicitatiegesprek was gekomen. “Ze zou veel zenuwachtiger geweest zijn waardoor veel van haar mogelijkheden onder de radar gingen blijven. Nu vormde het kennismakingsgesprek een ideale opstap naar het sollicitatiegesprek.“

Passie voor de zorg

Sylvia’s passie voor de zorg viel Helena onmiddellijk op. Het klikte onmiddellijk met de waarden van de organisatie. “Een klantgerichte zorg primeert bij ons. We merken soms bij sollicitanten dat de gunstige werkuren een belangrijke rol spelen om voor de job te kiezen. Uiteraard is dat begrijpelijk maar dat mag nooit de belangrijkste motivatie zijn. Sylvia doet haar werk met hart en ziel. Die passie overtuigde me om voor deze samenwerking te gaan.”

In het verleden had Sylvia het moeilijk in een omgeving waar veel afspraken wisselen. Daarom polste Helena tijdens het sollicitatiegesprek bij Sylvia naar wat ze nodig om zich goed te voelen op het werk. “Sylvia heeft graag vaste werkdagen en dezelfde klanten. Daar houden we zoveel als mogelijk rekening mee. Soms gebeurt al eens iets onvoorspelbaar bij de klant of vindt er een wissel plaats. Wij proberen daarover tijdig en duidelijk te communiceren met haar. Doordat we op de hoogte waren van de problematiek, kunnen we rekening houden met de situatie, bepaalde werksituaties aanpassen of klanten matchen. Sylvia heeft echter veel zelfkennis, waardoor ze voor zichzelf een goede manier heeft gevonden om er mee om te gaan.”

Andere kijk

Sylvia blinkt uit in haar job door haar ‘andere’ kijk op situaties. “Ze kan enorm goed 1-op-1 werken met een klant. Ze merkt sneller wanneer een klant nood heeft aan een extra babbel. Signalen die wijzen op eventuele problemen pikt ze ook heel snel op, waardoor er kort op bal gespeeld kan worden.”

Helena ziet twee cruciale elementen die van deze samenwerking een succes maken. “Het kennismakingsgesprek is heel belangrijk geweest voor Sylvia en voor ons. Er waren geen verplichtingen, geen druk. Maar de belangrijkste succesfactor is Sylvia zelf: haar passie voor de zorg, haar oog voor detail en haar zelfkennis zijn van onschatbare waarde voor ons en onze klanten.”

Ontdek alle mogelijkheden voor uw onderneming.