Spring naar inhoud

Samen kunnen we, Sire!

Goede én moeilijke verhalen vertellen ons dat ons bemiddelingswerk- nu meer dan ooit -nodig is. GTB is bijzonder verheugd dat Zijne Majesteit de Koning onze klanten én medewerkers met dit videogesprek een hart onder de riem wil steken.

Meer dan 120.000 online contacten tijdens het noodgedwongen thuiswerken, een hallucinant getal. Wat nog veel meer beklijft, zijn de verhalen achter die contacten. Goede én moeilijke verhalen, ze vertellen ons dat ons bemiddelingswerk- nu meer dan ooit -nodig is. GTB is bijzonder verheugd dat Zijne Majesteit de Koning onze klanten én medewerkers met dit videogesprek een hart onder de riem wil steken.

De ingrijpende maatregelen naar aanleiding van het coronavirus dwongen GTB om de dienstverlening aan kwetsbare werkzoekenden in ijltempo te reorganiseren. Onze dienstverlening - die getypeerd wordt door intensief klantencontact - komt daarbij plots onder druk te staan terwijl onze klanten - de meest kwetsbaren op de arbeidsmarkt - ons nu meer dan ooit nodig hebben.

Onze bemiddelaars werkten de afgelopen periode noodgedwongen van thuis en onderhielden telefonisch, per mail of met een videogesprek het contact met hun klanten. Op vandaag hadden ze op die manier al meer dan 120.000 contacten. Een hallucinant getal. Wat nog veel meer beklijft, zijn de verhalen achter die contacten. We lezen succesverhalen van iemand die net gestart is in een wasserij. Iemand anders beantwoordde onze berichten laattijdig. Te druk op het werk, haar contract in het ziekenhuis werd voor de derde keer verlengd. Soms zijn onze klanten gewoon dolgelukkig als ze eindelijk eens een andere stem horen dan die van hun partner of kind. Anderen reageren aangenaam verrast wanneer we bij gebrek aan fysieke ontmoetingsmogelijkheden hun bemiddeling telefonisch of met een videochat opstarten en hen opdrachten per mail bezorgen. Er zijn ook moeilijkere verhalen. Klanten van wie de groepstherapie op pauze staat en nauwelijks een klankbord hebben voor hun angsten. Klanten ook die eenzaam thuis zitten, de hoop op werk wat verliezen en hun bemiddelaar vaak als enige gesprekspartner hebben. Klanten die naast hun persoonlijke problemen nu ook geconfronteerd worden met de onheilsberichten rond de virusuitbraak maar nu niet tot bij de dringende psychologische hulp geraken die levensnoodzakelijk is voor hen.

Goede én moeilijke verhalen, ze vertellen ons dat ons bemiddelingswerk- nu meer dan ooit -nodig is. Voor werkzoekenden zijn we - GTB én partnerorganisaties - een rots in de branding op het ogenblik dat andere zekerheden wegvallen. Onze organisatie is bijzonder verheugd dat Zijne Majesteit de Koning onze klanten, medewerkers én partners met dit videogesprek een hart onder de riem wil steken.